Ga naar de inhoud Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Logo van Gemeente Vlissingen

Held van deze maand

December 2019: Hilly Bosch

“Soms wil je iemand knuffelen”

“Nadat ik mijn man verloor belandde ik in een rouwproces. Gelukkig had ik voldoende mensen om mij heen om erover te praten, maar dit geldt niet voor iedereen”, vertelt Hilly Bosch. Zij las in die tijd een advertentie over de Luisterlijn en dat sommige mensen niemand hadden om hun verhaal te doen. Dit raakte haar en ze meldde zich aan als vrijwilligster bij de Luisterlijn. Hilly: “De dankbaarheid bij de mensen die bellen is enorm groot, de gesprekken eindigen zelden zonder een dankwoord.”

Door Inge Caljouw

Gesprekstechnieken

De Luisterlijn is dagelijks dag en nacht bereikbaar, ook met feestdagen. Iedereen die behoefte heeft aan een vertrouwelijk gesprek mag bellen. Uiteraard volgen de vrijwilligers een gedegen training voordat ze aan de slag kunnen. “Dat was heel nuttig”, vertelt Hilly. “We leerden verschillende gesprekstechnieken en hoe om te gaan met (zware) psychische problemen. Het zijn soms heftige onderwerpen waar we mee te maken krijgen, het is dan fijn om lieve collega’s om je heen te hebben. Het is een fantastisch team.”

Schoonheidssalon

Hilly had 40 jaar lang haar eigen schoonheidssalon en dat werk heeft volgens haar overeenkomsten met het werk bij de Luisterlijn. “Bij de salon wilden mensen ook regelmatig hun verhaal kwijt tijdens een behandeling of hun onvrede uiten over hun uiterlijk. Na mijn pensioen miste ik de gesprekken met de klanten, daarom was de overgang naar de Luisterlijn ideaal. Ik kon mij enorm nuttig maken, want vrijwilligers waren en zijn er te weinig. Iedereen mag zich aanmelden”, wil Hilly graag kwijt.

Anoniem

Werken bij de Luisterlijn is een serieuze job. “Problematiek waar mensen vaak voor bellen gaat over: eenzaamheid, pijn, rouwen, relatieproblemen en financiële problemen. Soms nemen bellers contact op voor zomaar een praatje, dat is ook prima”, aldus Hilly. “Je kunt hele aangrijpende verhalen te horen krijgen, bijvoorbeeld als iemand een einde aan zijn of haar leven wil maken. Na zulke gesprekken neem ik wel eens een korte break of een kopje koffie om het even te laten bezinken.”

Zelfdoding

“Laatst had een vrouw pillen voor zelfdoding geslikt, waarna ik haar aan de lijn kreeg. Ik adviseerde dringend om direct 112 te bellen. Vaak kunnen we het daadwerkelijke einde uitstellen en mensen doorverwijzen. ‘Jullie redden echt levens’, zeggen bellers vaak.” Na acht jaar telefoonvrijwilligster kan Hilly de meeste verhalen vrij goed van haar afzetten. “Je gaat gelijk weer door naar het volgende gesprek, dus dat moet ook wel. Soms wil je iemand een knuffel geven, maar dat zit er niet in, het moet strikt anoniem blijven van beide kanten.”

Sociaal

Vrijwilligerswerk doen is Hilly niet vreemd, ze bekleedde tal van bestuursfuncties bij verschillende organisaties. Naast de Luisterlijn zit de held van deze maand in het bestuur van Lets Walcheren; dit bestaat uit een groep mensen die karweitjes doen voor elkaar in ruil voor Kokkels (een symbolische munteenheid). “Het is mooi om met zo’n heel sociaal systeem te werken”, aldus Hilly. Je kunt spreken van een bijzondere vrijwilligster met hart voor haar medemens.