Meldpunt problemen met verhuurders

Sinds 1 juli 2023 is er de Wet Goed Verhuurderschap. In deze wet staan duidelijke regels waar een verhuurder zich aan moet houden. Houdt een verhuurder zich niet aan deze regels, dan kan een huurder dit vanaf 1 januari 2024 bij de gemeente melden. In de volgende filmpjes krijgt u uitleg in verschillende talen:  

Wet betaalbare huur

Daarnaast geldt vanaf 1 juli 2024 de Wet betaalbare huur. Met deze wet krijgen duizenden extra woningen een maximale huurprijs.

  • Iedere woning of kamer krijgt punten voor kwaliteit. Bijvoorbeeld voor het aantal vierkante meters en bepaalde voorzieningen;
  • Toekenning punten is op basis van het woningwaarderingsstelsel: het WWS;
  • Het totale aantal punten bepaalt de maximale huurprijs;
  • Houdt een verhuurder zich niet aan de regels, dan kan een huurder dit vanaf 1 januari 2025 bij de gemeente melden.

Zie voor meer informatie de website Is mijn huur te duur?

Voor wie?

U kunt ongewenst gedrag van een verhuurder melden als:

  • u een particuliere huurwoning zoekt (niet van een woningcorporatie);
  • u een woning huurt van een particuliere verhuurder of verhuurbemiddelaar. Een verhuurbemiddelaar brengt huurders in contact met particuliere verhuurders;
  • u een buitenlandse werknemer bent met een werk-huurcontract. U werkt en woont dan via een uitzendbureau.

Huurt u van een woningcorporatie? Meld uw klacht dan bij de corporatie die de woning verhuurt. Die werkt de klacht zelf af.
U kunt daarnaast hulp en advies vragen bij uw problemen met uw verhuurder bij het Juridisch Loket Middelburg.

Wat u kunt melden

U kunt ongewenst gedrag melden in de volgende situaties.

De verhuurder:

  • Discrimineert u. Omdat dit privaatrechtelijk geregeld wordt sturen wij dit rechtstreeks door naar het Anti Discriminatie Bureau Zeeland (ADB Zeeland);
  • Bedreigt u of maakt u bang;
  • Vraagt een te hoge borg (meer dan 2 maanden kale huur);
  • Maakt geen schriftelijk huurcontract;
  • Geeft u geen goede informatie over:
    - uw rechten en plichten bij de huur van de woning (die niet in het huurcontract staan);
    - de hoogte van de borg en wanneer u die terugkrijgt als het huurcontract stopt;
    - hoe u met de verhuurder in contact kunt komen;
    - contactinformatie van het meldpunt ongewenst verhuurgedrag;
    - de servicekosten: u moet een compleet overzicht van de kosten krijgen;
    - het aantal punten van de woning of kamer: per 1 januari 2025 is een verhuurder verplicht om bij de start van het verhuren het aantal punten van de woning (op basis van het woningwaarderingsstelsel) of de kamer (op basis van het woningwaarderingsstelsel voor onzelfstandige woonruimte) aan de huurder duidelijk te maken;
  • Verhoogt de huurprijs meer dan is toegestaan;
  • Vraagt een hogere huurprijs dan is toegestaan volgens het woningwaarderingsstelsel (WWS) of het woningwaarderingsstelsel voor onzelfstandige woonruimte (WWSO). 

De verhuurbemiddelaar:

  • Vraagt bemiddelingskosten.

Recht op een lagere huur?

Denkt u dat u recht heeft op een lagere huur? Controleer het aantal punten van uw woning met de Huurprijscheck van de Huurcommissie. Dit geeft u inzicht in de maximale huurprijs.
Huurprijs gecheckt en recht op een lagere huur? Zet dan de volgende stappen:  

• Praat eerst met uw verhuurder;
• Komt u er niet uit? Stap dan naar de Huurcommissie. De Huurcommissie doet op basis van een onderzoek een uitspraak over uw punten en de bijbehorende huurprijs. Die uitspraak is bindend: de verhuurder moet zich daaraan houden;
• U kunt ook naar het meldpunt voor huurders van uw gemeente stappen. De gemeente houdt toezicht op naleving van de wet en kan per 1 januari 2025 handhavend optreden als een verhuurder te veel huur vraagt.

Melding doen

Als verhuurders zich niet aan de regels houden, dan kunt u een melding bij ons doen zodat we kunnen handhaven en de verhuurder bijvoorbeeld een boete geven. U kunt een melding doorgeven door een e-mail te sturen naar goedverhuur@vlissingen.nl. Vermeld in uw mail de volgende gegevens:

  1. Uw naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres;
  2. Gegevens van de verhuurder of de verhuurbemiddelaar waarover u de melding maakt;
  3. Het adres, als het om een woning gaat die u huurt of wilt huren;
  4. Beschrijving van de situatie, als dat kan met foto’s en bijlagen.

Heeft u vragen of wilt u graag hulp bij het invullen van uw melding? Dan kunt u contact opnemen met de gemeente Vlissingen via telefoonnummer 14 0118.
Huurt u van een woningcorporatie? Meld uw klacht dan bij de corporatie die de woning verhuurt. Die werkt de klacht zelf af.

Na uw melding

  • U krijgt een bericht van uw melding;
  • De gemeente beoordeelt uw melding zo snel mogelijk.

Blijkt na uw melding dat de verhuur van de woning niet voldoet aan de regels? Dan kan de gemeente de verhuurder verplichten om de woning volgens de regels te verhuren. Of zij geeft de verhuurder een boete. 
Als de situatie niet heel dringend is, controleert de gemeente de melding later.

Hoelang duurt het?

Een medewerker van de gemeente bespreekt met u hoe zij de situatie kan aanpakken. Hoelang de aanpak van de melding duurt, hangt af van de situatie. Na het 1e gesprek geven wij een inschatting van de behandeltermijn.

Verschil melding en verzoek om handhaving

  • Bij een melding nemen wij geen formeel besluit, maar kijken we wel of wij iets met uw melding kunnen doen;
  • Bij een verzoek om handhaving nemen wij een formeel besluit. Tegen dit besluit kunt u bezwaar maken en in beroep gaan.

Vragen

Heeft u nog vragen, bel dan het gemeentenummer 14 0118 of stuur een e-mail naar goedverhuur@vlissingen.nl.

Kosten

Aan een melding zijn geen kosten verbonden.

Heeft deze informatie u geholpen?