Ga naar de inhoud Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Logo van Gemeente Vlissingen

Visie en actieplan Vlissingen, Binnenstad aan Zee

Logo Binnenstad aan Zee

Werk aan de winkel in Vlissingen

De gemeente Vlissingen en de Vlissingse Ondernemers Centrale (VOC) werken samen aan het aantrekkelijker maken van de Vlissingse binnenstad. Samen met een groep ondernemers, inwoners en actieve betrokken Vlissingers hebben zij een binnenstadsvisie gemaakt met 5 pijlers. Deze zijn gericht  op een passend winkel- en horecagebied, waar het goed wonen is en waar de toerist zich prettig voelt. De kernboodschap is: zorg dat de binnenstad leuker wordt en verbind de (economische) functies meer aan elkaar in de binnenstad. Op deze wijze kunnen de ondernemers de bezoekers beter bedienen en langer vermaken. Dit jaagt het ondernemen aan in de stad en verbetert het imago van de binnenstad.
Deze visie is op 28 februari 2019 vastgesteld door de gemeenteraad van Vlissingen.

Verbinding leggen en aan de slag

Veranderingen in het bezoek aan binnensteden (minder winkelen, meer beleven in eten en drinken, meer vrijetijdsbesteding) zijn voor de VOC en de gemeente de reden, om de economische functies in de stad beter met elkaar te verbinden.
Een bezoek aan de Vlissingse binnenstad is flaneren op de boulevards, fietsen langs de kustlijn, een rondje lopen door de winkelstraten, een bezoek brengen aan een restaurant, het vermaak in de bioscoop of attractie en het bijwonen van een evenement. Een bredere aandacht voor de samenhang van deze functies is nodig voor de economische versterking ervan.

Aan de slag

De gemeente, ondernemers en inwoners zijn naar aanleiding van de visie aan de slag gegaan met een actieplan. Activiteiten op gebied van evenementen, communicatie en openbare ruimte pakken we samen op.
Voor dit doel is Stichting Vlissingen Binnenstad aan Zee opgericht, die de uitvoering van het actieplan coördineert en aanjaagt. De stichting fungeert als schakel tussen de bewoners en het bedrijfsleven in de binnenstad en de gemeente. Hierbij staan de merkwaarden van Vlissingen centraal:

  • Maritiem (water, helden, blauw);
  • Stoer (mentaliteit, dapper, doortastend);
  • Gastvrij (iedereen is welkom);
  • Kleurrijk (historie, contrasten, diversiteit).

Werkgroepen

Op initiatief van de Stichting Vlissingen Binnenstad aan Zee zijn er werkgroepen samengesteld om het actieplan Vlissingen Binnenstad aan Zee uit te voeren. Deze bestaan uit een combinatie van burgers, ondernemers, winkeliers en andere betrokkenen. De werkgroepen houden zich bezig met het uitvoeren, aanvullen en coördineren van diverse acties uit het actieplan. De 3 werkgroepen zijn:

  1. Openbare ruimte;
  2. Evenementen;
  3. Communicatie.

Heeft u interesse om een bijdrage te leveren binnen één van deze werkgroepen? Stuur dan een e-mail naar communicatie@stichtingvlissingenbinnenstad.nl.

Activiteiten

Stadsplattegrond 2020

In samenwerking met de gemeente Vlissingen en Stichting Moerman Promotie Vlissingen, gaat de Stichting Vlissingen Binnenstad aan Zee een stadsplattegrond ontwikkelen voor 2020. Met een overzicht van de evenementen in Vlissingen, dagattracties en koopzondagen.

Interviews met ondernemers, inwoners en toeristen

Ter introductie van de Stichting Binnenstad aan Zee hebben leden van de werkgroep Communicatie interviews afgenomen met ondernemers, inwoners en toeristen. In de interviews vragen zij de betrokkenen wat Vlissingen voor hen betekent. Nieuwsgierig? Lees de interviews via de Facebook pagina Hart van Vlissingen (soms moet u even wat naar beneden 'scrollen').

Toolkit

Eén van de acties van de Stichting Vlissingen Binnenstad aan Zee is betrokkenen, ondernemers en organisatoren voorzien van een toolkit. Deze omvat onder andere informatie over de stichting en het logo Vlissingen Binnenstad aan Zee. Het doel van deze toolkit is eenheid creëren in de uitingen rondom activiteiten in de binnenstad en bijdragen aan de herkenbaarheid van de stichting. Ter introductie zijn er interviews afgenomen met (winkelend)publiek in de Vlissingse binnenstad. Deze interviews kunt u teruglezen op de Facebookpagina van Hart van Vlissingen.

Training 'Online vindbaarheid' najaar 2019

De Vlissingse Ondernemers Centrale (VOC) organiseert in het najaar van 2019 de training ‘Online vindbaarheid’ voor hun leden. De (online) vindbaarheid van iedere winkelier draagt positief bij aan de vindbaarheid van de hele binnenstad van Vlissingen.

Kunstroute tijdens festival Onderstroom 2019

In het weekend van 5, 6 en 7 juli stond de binnenstad van Vlissingen in het teken van cultuur, vermaak en gezelligheid. In en om het Bellamypark konden liefhebbers van theater en muziek genieten van diverse acts tijdens Festival Onderstroom.
Zondag 7 juli was het koopzondag in de binnenstad, waarbij het winkelend publiek werd getrakteerd op een kunstroute langs diverse winkeletalages. Een breed scala aan Zeeuwse kunstenaars liet van zich horen. De kunstroute werd georganiseerd in samenwerking met Pakje Kunst Zeeland.

Werkgroep 'Openbare ruimte'

Een privé initiatief waarbij mensen zwerfvuil op in en om Vlissingen opruimen. Eén van de huidige initiatieven betreft de opruimacties langs de kustlijn in Vlissingen. Dit is een samenwerking tussen Doe Mee Verlos de Zee, het Green Office van de HZ University of Applied Sciences en de gemeente. Regelmatig ruimen vrijwilligers op langs de kustlijn, de Binnenhaven en Het Kanaal tussen Vlissingen en Middelburg. Het initiatief breidt zich steeds verder uit. Bij de vaste kern van vrijwilligers van Doe Mee Verlos de Zee en studenten van de HZ voegen zich ook studenten van het University College Roosevelt, medewerkers van de HZ en gemeente en actieve burgers. Niet alleen grote stukken vuil worden opgeruimd, ook kleine stukjes visnet en honderden sigarettenpeuken gaan de jutzakken in.
Is u een plaats opgevallen met veel zwerfvuil? Of heeft u zelf de behoefte om hier actie op te nemen? Neem contact op via e-mail communicatie@stichtingvlissingenbinnenstad.nl.

Waterspeelplaats 't Spui

Het idee voor deze waterspeelplaats komt vanuit de Stichting Vlissingen, binnenstad aan Zee. Leerlingen van groep 5 en 6 van de Frans Naereboutschool zijn uitgenodigd om dit idee verder vorm te geven. Want wie kan er beter zeggen wat ze willen, dan de gebruiker zelf? Ze werkten op 7 juni 2019 hard aan een ontwerp voor de waterspeelplaats in het centrum van Vlissingen. Ze hebben verschillende maquettes gemaakt van hun ideeën en wensen. Het wordt een ontmoetingsplaats voor jong en oud. Half augustus 2019 is het bouwbord geplaatst op het Spuiplein.

Gastvrij Vlissingen

Tijdens het weekend van Bevrijdingsdag zijn er digitale boodschappen geplaatst lang de uitvalswegen van Vlissingen. Een bedankje voor alle bezoekers en een uitnodiging om nog eens terug te komen!

Oprichting Facebookgroep

Er is een Facebookgroep opgericht onder de Facebookpagina 'Hart van Vlissingen'. Deze nieuwe groep heet Ik ben Vlissingen en geeft inwoners, ondernemers, toeristen en andere betrokkenen een platform om informatie over Vlissingen op een informele manier met elkaar te delen. Tips, wat speelt er, leuke feitjes en weetjes, nieuwtjes, evenementen die op stapel staan of om gewoon te laten weten dat je trots bent om Vlissinger of Vlissingse te zijn!
Deze Facebookgroep is een proef en die loopt tot en met 31 augustus 2019. Afhankelijk van de interesse wordt er na augustus een besluit genomen of en hoe deze Facebookgroep verder gaat.

  

Downloads
TitelTypeDownload
Visie_'Vlissingen_Binnenstad_aan_Zee' Download
Concept-Actieplan_'Vlissingen_Binnenstad_aan_Zee' Download
Gedicht_'Waterspeelplaats'_Vlissingse_Bode_12-06-2019 Download