Ga naar de inhoud Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Logo van Gemeente Vlissingen

Visie en actieplan Vlissingen, Binnenstad aan Zee

Logo Binnenstad aan Zee

Werk aan de winkel in Vlissingen

De gemeente Vlissingen en de Vlissingse Ondernemers Centrale (VOC) werken samen aan het aantrekkelijker maken van de Vlissingse binnenstad. Samen met een groep ondernemers, inwoners en actieve betrokken Vlissingers hebben zij een binnenstadsvisie gemaakt met 5 pijlers. Deze zijn gericht  op een passend winkel- en horecagebied, waar het goed wonen is en waar de toerist zich prettig voelt. De kernboodschap is: zorg dat de binnenstad leuker wordt en verbind de (economische) functies meer aan elkaar in de binnenstad. Op deze wijze kunnen de ondernemers de bezoekers beter bedienen en langer vermaken. Dit jaagt het ondernemen aan in de stad en verbetert het imago van de binnenstad.
Deze visie is op 28 februari 2019 vastgesteld door de gemeenteraad van Vlissingen.

Verbinding leggen en aan de slag

Veranderingen in het bezoek aan binnensteden (minder winkelen, meer beleven in eten en drinken, meer vrijetijdsbesteding) zijn voor de VOC en de gemeente de reden, om de economische functies in de stad beter met elkaar te verbinden.
Een bezoek aan de Vlissingse binnenstad is flaneren op de boulevards, fietsen langs de kustlijn, een rondje lopen door de winkelstraten, een bezoek brengen aan een restaurant, het vermaak in de bioscoop of attractie en het bijwonen van een evenement. Een bredere aandacht voor de samenhang van deze functies is nodig voor de economische versterking ervan.

Aan de slag

De gemeente, ondernemers en inwoners zijn naar aanleiding van de visie aan de slag gegaan met een actieplan. Activiteiten op gebied van evenementen, communicatie en openbare ruimte pakken we samen op.
Voor dit doel is Stichting Vlissingen Binnenstad aan Zee opgericht, die de uitvoering van het actieplan coördineert en aanjaagt. De stichting fungeert als schakel tussen de bewoners en het bedrijfsleven in de binnenstad en de gemeente. Hierbij staan de merkwaarden van Vlissingen centraal:

  • Maritiem (water, helden, blauw);
  • Stoer (mentaliteit, dapper, doortastend);
  • Gastvrij (iedereen is welkom);
  • Kleurrijk (historie, contrasten, diversiteit).

Werkgroepen

Op initiatief van de Stichting Vlissingen Binnenstad aan Zee zijn er werkgroepen samengesteld om het actieplan Vlissingen Binnenstad aan Zee uit te voeren. Deze bestaan uit een combinatie van burgers, ondernemers, winkeliers en andere betrokkenen. De werkgroepen houden zich bezig met het uitvoeren, aanvullen en coördineren van diverse acties uit het actieplan. De 3 werkgroepen zijn:

  1. Openbare ruimte;
  2. Evenementen;
  3. Communicatie.

Heeft u interesse om een bijdrage te leveren binnen één van deze werkgroepen? Stuur dan een e-mail naar communicatie@stichtingvlissingenbinnenstad.nl.

Activiteiten

Stichting Vlissingen Binnenstad aan Zee organiseert diverse activiteiten in de Vlissingse binnenstad. Zie de pagina Activiteiten voor meer informatie.

  • Workshop 'Online vindbaarheid en zichtbaarheid in Google', begin 2020.
    Stichting Vlissingen Binnenstad aan Zee organiseert begin 2020 de training 'Online vindbaarheid' voor winkeliers/ondernemers;
  • Stadsplattegrond 2020.
    In samenwerking met de gemeente Vlissingen en Stichting Moerman Promotie Vlissingen, gaat de Stichting Vlissingen Binnenstad aan Zee een stadsplattegrond ontwikkelen;
  • Inpakactie 'Stap in de stad'.
    Een verrassende inpakactie door alle VOC ondernemers van de Vlissingse binnenstad. Deze actie start op 27 november 2019. Doet u ook mee?;
  • Interviews met ondernemers, inwoners en toeristen.
    Ter introductie van de Stichting Binnenstad aan Zee hebben leden van de werkgroep Communicatie interviews afgenomen met ondernemers, inwoners en toeristen;
  • Toolkit.
    Eén van de acties van de Stichting Vlissingen Binnenstad aan Zee is betrokkenen, ondernemers en organisatoren voorzien van een toolkit. Het doel is eenheid creëren in alle uitingen;
  • Kunstroute tijdens festival Onderstroom 2019.
    In het weekend van 5, 6 en 7 juli stond de binnenstad van Vlissingen in het teken van cultuur, vermaak en gezelligheid;
  • Oprichting werkgroep 'Openbare ruimte'.
    Een privé initiatief waarbij mensen zwerfvuil op in en om Vlissingen opruimen;
  • Waterspeelplaats 't Spui.
    Leerlingen van groep 5 en 6 van de Frans Naereboutschool zijn uitgenodigd om dit idee verder vorm te geven. Want wie kan er beter zeggen wat ze willen, dan de gebruiker zelf?
  • Gastvrij Vlissingen.
    Tijdens het weekend van Bevrijdingsdag zijn er digitale boodschappen geplaatst lang de uitvalswegen van Vlissingen. Een bedankje voor alle bezoekers en een uitnodiging om nog eens terug te komen!
  • Oprichting Facebookgroep.
    Er is een Facebookgroep opgericht onder de Facebookpagina 'Hart van Vlissingen'. Deze nieuwe groep heet Ik ben Vlissingen en geeft inwoners, ondernemers, toeristen en andere betrokkenen een platform om informatie over Vlissingen op een informele manier met elkaar te delen.

  

Downloads
TitelTypeDownload
Visie_'Vlissingen_Binnenstad_aan_Zee' Download
Concept-Actieplan_'Vlissingen_Binnenstad_aan_Zee' Download
Gedicht_'Waterspeelplaats'_Vlissingse_Bode_12-06-2019 Download