Ga naar de inhoud Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Logo van Gemeente Vlissingen

Methode burgerschouw

In de wijk bekijken de deelnemers een bepaald gebied. Bij aanvang van de Burgerschouw bepalen de deelnemers welk gebied er geschouwd wordt. De aspecten waarop geschouwd wordt zijn 'Schoon en netjes', 'Meubilair', 'Groen' en 'Verharding'. De waarnemingen leveren een totaalindruk op van de wijk. Centraal staat de belevingswaarde: welke indruk maakt de locatie op de mensen die aan de schouw deelnemen?  Hierna vinden detailwaarnemingen plaats, die per aspect een bepaalde waarde opleveren.    

Algemene tevredenheid

Na de waarnemingen spreken de deelnemers zich uit over de algemene tevredenheid over de locatie. 

Noodzakelijke acties, vragen en wensen

Tijdens de waarnemingen worden ook zaken opgeschreven, die aandacht nodig hebben. Deze worden geregistreerd in een meldingensysteem.
Er zijn 3 soorten meldingen:

  1. Kleine meldingen. Als bijvoorbeeld een tegel los ligt en gevaar oplevert, wordt deze binnen 24 uur goed gelegd;
  2. Meldingen die meer tijd vragen of minder spoed vereisen. Hiervoor geldt dat het probleem binnen 2-6 weken moet zijn opgelost;
  3. Er zijn vragen en wensen die niet direct tot een actie leiden. Ze worden meegenomen bij discussies over herinrichting, (groot) onderhoud en dergelijke.

Na de schouw

Na de schouw worden de resultaten doorgenomen. De deelnemers worden op de hoogte gehouden van de acties die volgen op de burgerschouw.

  • De meldingen zoals aangegeven onder 1 en 2 worden doorgegeven aan het Serviceteam of de vakafdeling van de gemeente;
  • De meldingen onder 3 worden doorgezet naar de beleidsafdelingen of externe partijen (bijvoorbeeld woningcorporaties).

Downloads
TitelTypeDownload
Meetlat_burgerschouw Download