Ga naar de inhoud Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Logo van Gemeente Vlissingen

Concept-visie 'Vlissingen, binnenstad aan zee 2022'

Gepubliceerd op 4 december 2018
Gevels van gebouwen aan de Oude Markt

De gemeente Vlissingen en de Vlissingse Ondernemers Centrale (VOC) werken samen aan het aantrekkelijker maken van de Vlissingse binnenstad. Samen met een groep ondernemers, inwoners en actieve betrokken Vlissingers is een binnenstadsvisie gemaakt met daarin 5 pijlers, gericht op een passend winkel- en horecagebied, goed wonen en de toerist.
De kern is: zorg dat de binnenstad leuker wordt en verbind de (economische) functies meer met elkaar in de binnenstad. Zo kunnen de ondernemers de bezoekers beter bedienen en is het aantrekkelijk om langer in Vlissingen te verblijven. Dit stimuleert het ondernemen in de stad en verbetert het imago van de binnenstad. Deze visie wordt na de inspraakperiode voorgelegd aan de gemeenteraad.

Actieplan

De VOC en de gemeente gaan samen een actieplan maken en uitvoeren. Door samen in actie te komen, willen zij:

  • de toerist beter en gastvrijer ontvangen en vermaken;
  • de identiteit van Vlissingen versterken en meer promotie maken;
  • de nieuwe inwoners en werknemers in de binnenstad hartelijk verwelkomen; 
  • de ondernemers helpen met hun bedrijf in de stad;
  • de openbare ruimte vernieuwen en meer sfeer brengen in de binnenstad.

Op 4 december 2018 gaan partijen hiermee aan de slag. Ook bewoners en andere betrokken Vlissingers kunnen dan meehelpen om het actieplan te maken en uit te voeren.

Meer dan alleen winkelen

Het bezoek aan binnensteden verandert zichtbaar (minder winkelbezoek, meer behoefte aan beleving met onder eten en drinken, meer recreatieve vrijetijdsbesteding). Een bezoek aan de Vlissingen is zowel flaneren op de boulevards en fietsen langs de kustlijn, als winkelen in de binnenstad en een bezoek aan een café of restaurant, bioscoop, attractie of één van de vele evenementen.

Samenhang

De inzet is erop gericht meer samenhang te krijgen tussen deze activiteiten, want dat zorgt voor een economisch sterkere binnenstad. Dat levert de gemeente behoud van werkgelegenheid op en dat biedt de ondernemers de mogelijkheid om hun bedrijf beter te runnen.

Starten in de binnenstad

Dat het starten van een bedrijf in de binnenstad nog steeds interessant is, blijkt ook uit cijfers van van de Kamer van Koophandel en het CBS. De afgelopen 2 jaar is het aantal horecabedrijven in Vlissingen toegenomen. Er zijn vooral meer restaurants en koffie/lunchrooms. Ook is een kleine groei zichtbaar in (buitenlandse) dagelijkse boodschappenwinkels in de binnenstad.

Inzage en reactiemogelijkheid

De visie ligt tot en met 11 januari 2019 ter inzage in de centrale hal van het stadhuis en vindt u ook de pagina Inspraak concept Visie Vlissingen binnenstad aan zee 2022.
Belangstellenden die zelf meer betrokken willen worden, kunnen via e-mail gemeente@vlissingen.nl een reactie geven.