Ga naar de inhoud Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Logo van Gemeente Vlissingen

Gemeentelijke belastingaanslag 2019

Stadhuis in Vlissingen

De Samenwerking belastingen Walcheren en Schouwen-Duiveland verstuurt begin februari 2019 namens de gemeente Vlissingen de gecombineerde aanslagen 2019. Op papier en digitaal, zodat iedere inwoner van Vlissingen op 6 februari de belastingaanslag in huis heeft.
Als u aangemeld bent bij MijnOverheid.nl, dan ontvangt u de aanslag digitaal in uw Berichtenbox.    

Precariobelasting wordt later opgelegd

Precariobelasting is een belasting die wordt opgelegd aan degene die voorwerpen onder, op of boven gemeentegrond heeft. Zoals een terras, luifel, zonnescherm, lichtreclame, een vlag of uitstalling. Eigenaren of gebruikers van voorwerpen op particuliere grond betalen dus geen precariobelasting.
Deze aanslag wordt pas opgelegd als alle nieuwe vergunningen (zoals bijvoorbeeld terrasvergunningen) zijn verstrekt.

Aanslagbiljet via MijnOverheid.nl

U kunt zich aanmelden bij MijnOverheid.nl voor het ontvangen van het gemeentelijke aanslagbiljet. Uw aanslag wordt dan alleen nog digitaal verstuurd. Het aanslagbiljet wordt in de Berichtenbox van MijnOverheid.nl geplaatst, die u met uw DigiD kunt openen. De berichten voor MijnOverheid.nl worden op 6 februari 2019 verzonden.
Met deze mogelijkheid wil de gemeente haar digitale dienstverlening verder vergroten, waarbij uw gemak voorop staat. U raakt geen papieren meer kwijt, het is veilig en u kunt alles inzien en betalen wanneer en waar u maar wilt. Iedere keer als u op deze manier post van ons ontvangt, krijgt u automatisch een mailtje. Zo vergeet u nooit meer wat. Inmiddels hebben 7.698 Vlissingers zich aangemeld.  

Aanmelden

Aanmelden voor de Berichtenbox kan door registratie met DigiD op de website MijnOverheid.nl.

  • Klik op het tabblad 'Berichtenbox';
  • Log in met uw DigiD (onderaan de pagina, 'Ga naar de Berichtenbox');
  • Vink 'gemeente Vlissingen' aan.

Betaling aanslag

De mogelijkheden zijn als volgt.

  • Betalen binnen één maand (voor 31 maart 2019). U dient het bedrag van de aanslag zelf over te maken naar het IBAN-nummer van de gemeente, dit vindt u op de voorkant van het aanslagbiljet. Onder vermelding van het betalingskenmerk (16 cijfers);
  • Betalen via een automatische incasso in 10 maandelijkse betalingstermijnen. Deze termijnen lopen van maart tot en met december;
  • Wij versturen geen acceptgiro meer.

Kwijtschelding

U kunt kwijtschelding gemeentelijke belastingen alleen nog digitaal aanvragen op de website van Sabewa Zeeland. Op deze website kunt u ook kwijtschelding van uw waterschapsbelasting aanvragen.

Aanvraag

Na beantwoording van een aantal vragen met 'ja/nee', ziet u of u in aanmerking komt voor kwijtschelding. U kan vervolgens kwijtschelding aanvragen via uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord. Bij de aanvraag moet u een aantal documenten bijvoegen. Zoals een bewijs van uw inkomen, een afschrift van uw bankrekening of een kentekenbewijs.
Op het moment dat bij Samenwerking belastingen bekend is dat u een verzoek om kwijtschelding heeft ingediend, wordt uitstel van betaling verleend. Dit loopt tot het moment dat er een beslissing is genomen over uw verzoek tot kwijtschelding.

Hulp bij aanvraag kwijtschelding

Als u niet in het bezit bent van DigiD-inloggegevens en het is ook niet mogelijk om deze aan te vragen, dan kunt u hulp aanvragen. De volgende instanties helpen u bij het aanvragen van kwijtschelding en de aan te leveren documenten.  

St. In- en uitloophuis

Porthos

  • Adres: Pablo Picassoplein 126 in Vlissingen;
  • Bereikbaar: maandag en woensdag tussen 9.00 en 11.00 uur;
  • Telefoonnummer (088) 75 14 00;
  • E-mail: info@porthos.nl.  

Sociale Cliëntenraad Walcheren

  • Adres: Mercuriusweg 19 in Vlissingen;
  • Bereikbaar: maandag en donderdag van 10.00 uur tot 12.00 uur;
  • Telefoonnummer (0118) 61 42 99;
  • E-mail: s.c.walcheren@zeelandnet.nl.